Let’s change the world sleeping
Vi är Yumeko. Ett B-Corp-, Faitrade- och GOTS-certifierat varumärke för badrumstextil och sängkläder från Amsterdam, som tror på att vi tillsammans, i sömnen, kan förändra världen. För trots att hållbarhet spelar en allt viktigare roll inom textilindustrin, har sängklädesbranschen hamnat rejält på efterkälken.
Visste du till exempel att bomull är ett av de mest nedsmutsande materialen i världen? Och att bara 1,5 % av världens bomull tillverkas ekologiskt? Konventionella sängkläder leder därmed till nedsmutsning av mark, grundvatten och floder och till att den biologiska mångfalden går förlorad. I många länder där man odlar bomull finns heller inga avtal om arbetsvillkor, som minimiålder och maximalt antal arbetstimmar. Och för de produkter som innehåller animaliskt material, saknas ofta standarder för djurens välbefinnande. Vi tror att man kan jobba annorlunda. Nej, att man måste jobba annorlunda.
Vi har nu redan inspirerat drygt en halv miljon Yumeko-drömmare med våra oslagbara, hållbara sängkläder. Vi vill gärna visa att hållbara sängkläder också (eller just de!) kan vara ovanligt snygga, och härligt mjuka. För dig och för världen.
Vi vill gärna visa att hållbara sängkläder också (eller just de!) kan vara ovanligt snygga, och underbart mjuka. För dig och för världen.
Hållbarhet är mer än bara tomma ord för oss. Det finns i vårt DNA. Det är hjärtat i vårt varumärke - och så har det alltid varit - och det är vår viktigaste drivsporre. Vi producerar lyxprodukter för sovrummet, som har en positiv effekt på miljön, människorna och djuren. Ett hållbart varumärke som för oss betyder mer än att våra produkter tillverkas av ekologiskt eller återvunnet material. Vi är nämligen övertygade om att positiva samhällsförändringar kan dras igång av företagen och deras kunder. Därför har vi gjort det till vår mission att inspirera andra inom branschen så att de också blir mer hållbara och varje år sätter vi upp nya, framåtsträvande mål.
Sedan vi grundades 2010 har vi sett till att en markyta, lika stor som Nederländerna, inte har smutsats ned. Vårt mål är att år 2030 ha uppnått Frankrikes yta.
Våra hållbara kedjor
Hela vår kedja – från bomullsplanta till påslakan och från får till huvudkudde – uppfyller de strängaste (ekologiska) och fair trade-kraven. Vi vill vara säkra på att allt tillverkas rent och rättvist, hela vägen från bondgården in i ditt sov- och badrum. Vi känner till våra produktionskedjor ända tillbaka till källan. Och om kedjan inte är helt etisk och transparent? Då får det vara.
Vi väljer noggrant ut våra partners utifrån deras hållbara bidrag och etiska processer och vi arbetar tillsammans med dem mot förbättringar. Dessutom jobbar vi med oberoende certifieringsparter och märkningar som kontinuerligt genomför kontroller.
Vi känner till våra produktionskedjor ända tillbaka till källan. Och om kedjan inte är helt etisk och transparent? Då får det vara.
Miljön
Hos Yumeko deltar vi inte i snabbt växlande modetrender, i stället fokuserar vi på att bygga upp en permanent kollektion med meningsfulla produkter, som enbart tillverkats av naturliga material. För alla våra produkter letar vi efter de mest hållbara tillverkningsmetoderna och märkningarna. All vår bomull är till exempel GOTS-certifierad. Det innebär att vi får garanterat ekologisk bomull, som uppfyller stränga riktlinjer.
Förutom ekologisk bomull letar vi konstant efter ännu mer hållbara materialtyper och tillverkningsmetoder. Linne är till exempel något vi gillar, eftersom det har en ovanligt liten effekt på miljön och det håller i decennier. TENCEL™ är också ett av våra flaggskepp. Det är ett material som tillverkas av en restprodukt: träflis av eukalyptusträd från FSC-förvaltade skogar. Tillsatsen av dessa hållbara material är ett viktigt steg, men vi tror att det alltid går att prestera ännu bättre. Inom kort kommer vi att lansera vår ”regenerativa bomull”, som är ännu bättre för den biologiska mångfalden och markkvaliteten än vad ekologisk bomull är. Dessutom undersöker vi möjligheterna att använda till exempel hampa och sjögräs.
Människan
Våra märkningar garanterar att vi betalar rättvisa löner till bomullsodlarna och andra medarbetare som tillverkar våra produkter. De får pension och sjukförsäkring, och de har normala arbetstider. Kvinnorna behandlas lika som männen inom bomullskooperativen, har lika rösträtt och lika lön. All vår ekologiska bomull från Indien är till exempel Fairtrade-certifierad. Unikt för vår kedja är att vi så långt det är möjligt köper upp bomullen direkt hos våra bomullsodlare. På så sätt får de redan när de sår en garanti för att skörden kommer att säljas – till ett bra pris. Denna säkerhet leder till att bönderna vågar investera: inte bara i sina företag utan även i sådant som deras barns utbildning.
Djuren
Djurens välbefinnande står också högt på vår dagordning. Vårt dun är Downpass-märkt, vilket innebär att djurens välbefinnande kontrolleras strikt, vad gäller allt från deras bon och föda till ett totalförbud på levande plockning. Förutom dessa märkningar samarbetar vi med många fler organisationer. Vi köper till exempel bara ull från får, som vi säkert vet har en god levnadsstandard. Dessutom letar vi ofta efter naturliga alternativ till konventionella animaliska material. Vi har till exempel introducerat täcken av återvunnet dun och vi väljer ofta det vegetabiliska TENCEL™ eller kapock som fyllning i våra kuddar och täcken.
Om ”change the world sleeping”
Change the world sleeping innebär inte bara att vi vill göra skillnad med våra egna produkter. Vi vill vara en väckarklocka för hela branschen. Genom att visa att det går att bygga upp en hållbar affärsmodell. Genom att inte vänta tills det kommer nya regler, utan genom att ligga steget före. Genom att vara pionjärer. Positiva samhällsförändringar kan verkligen dras igång av företagen och deras kunder. Därför har vi översatt vår mission till 3 effektdrivna nyckelord: create, inspire och transform. Detta kallar vi för vår Theory of Change.
”Change the world sleeping” innebär inte bara att vi vill göra skillnad med våra egna produkter. Vi vill vara en väckarklocka för hela branschen.
Inspirera och transformera hela branschen
Vi var världens första varumärke som introducerade täcken av återvunnet dun. Det slog verkligen branschen med häpnad. Våra så kallade ReNew-täcken blev inte bara storsäljare, de fick också omdömet ”Bäst i test” av Nederländernas konsumentorganisation. Vi på Yumeko är övertygade om att vi måste gå över till en cirkulär ekonomi, där materialen återanvänds och inte eldas upp eller hamnar på soptippen.
Alla kunskaper som vi fick när vi drog igång återvinningsprocessen för dun är vi mer än villiga att dela med oss av till andra varumärken. Detsamma gäller för hur vi byggt upp våra kedjor och hur vi har introducerat andra nya, ibland banbrytande materialtyper. Genom att vi delar med oss av våra kunskaper hoppas vi att även andra inom branschen inom en snar framtid allt oftare kommer att välja hållbara tillverkningsmetoder och material med en mindre miljöpåverkan.
Genom att vi delar med oss av våra kunskaper hoppas vi att även andra inom branschen inom en snar framtid allt oftare kommer att välja ärliga, hållbara tillverkningsmetoder och material med en mindre miljöpåverkan.
Med vår kollektion bevisar vi att det är fullt möjligt att erbjuda snygga produkter av hög kvalitet som verkligen är hållbara, till ett acceptabelt pris. Hos oss är termerna ”hållbarhet” och ”etiskt” varken tomma ord eller framtidsvisioner. Vi vet exakt vilken väg våra produkter har färdats på och vilken effekt de har. Något vi är helt transparenta kring. Och enligt oss är detta absolut nödvändigt.